Budowanie wizerunku ma sens. PR w branży life science

Branża life science dynamicznie się rozwija, jednak niewiele firm prowadzi stałą komunikację. Chociaż chęć podzielenia się odkryciami i przebiegiem prac badawczych może być duża, to w rezultacie może przynieść więcej złego niż dobrego. Znalezienie równowagi między działaniami komunikacyjnymi a koniecznością ochrony własności intelektualnej może być trudne, co nie oznacza, że jest niemożliwe. PR powinien być ważną częścią strategii biznesowej firmy life science i wdrażaną ze szczególną uwagą.

PR pomaga w rozwoju biznesu

Odpowiednia komunikacja pomaga zwiększyć rozpoznawalność firmy. Jeśli jest spójna we wszystkich kanałach (media tradycyjne, media społecznościowe, blog firmowy) i prowadzona w systematyczny sposób staje się charakterystycznym elementem marki, co wpływa nie tylko na większą widoczność, ale również przekłada się na wzrost zaufania odbiorców.

Ma to duże znaczenie w rozwoju biznesu. Podobnie jak inne firmy, również te z life science muszą mówić o swoich produktach i usługach, aby pozyskać inwestorów, partnerów czy wykwalifikowanych pracowników. Odpowiednia komunikacja pozwala zainteresować swoją działalnością i pomaga przyciągnąć potencjalnych partnerów biznesowych, nawet do młodego zespołu badawczego czy startupu, który dopiero rozwija innowacyjne rozwiązanie. No dobrze, zatem od czego zacząć?

Działania PR trzeba planować

Wydaje się oczywiste, że działania komunikacyjne nie mogą odbywać się ad hoc, jednak w większości przypadków rzadko są planowane z odpowiednim wyprzedzeniem. Zazwyczaj profile w mediach społecznościowych są nudne i rzadko aktualizowane. Dwa posty w miesiącu to już sukces, blog firmowy nie istnieje, a krótka notka prasowa jest wysyłana raz w roku przy okazji nominacji do nagrody branżowej. Zarząd dochodzi do wniosku, że działania komunikacyjne są tylko startą czasu i nie przynoszą żadnych rezultatów. I ma absolutną rację. Takie działania nie przynoszą wymiernych korzyści. Co innego w przypadku skrupulatnie zaplanowanych i systematycznie podejmowanych działań, które służą nie tylko informowaniu o tym, co słychać w firmie, ale również budują markę eksperta, edukują na temat działalności, komentują sytuację branży, zachęcają do dialogu, wywołują dyskusję. To się nie wydarzy po publikacji w pośpiechu jednego postu na Facebooku czy LinkedIn. Właśnie dlatego działania PR trzeba planować.

Przed rozpoczęciem działań PR odpowiedz sobie na podstawowe pytania:
  1. Jaki jest cel komunikacyjny?
  2. Jaka jest świadomość marki w chwili obecnej?
  3. Jak firma jest postrzegana w chwili obecnej? Co mówią o niej klienci, partnerzy biznesowi, pracownicy?
  4. Kto stanowi dla firmy konkurencją? Jak konkurencja się komunikuje i w jakich kanałach?
  5. Jaka jest grupa docelowa, np. inwestorzy, partnerzy biznesowi, pracownicy, klienci biznesowi, klienci indywidualni, media?
  6. Gdzie jest grupa docelowa?
    • Jaką czyta prasę, portale, blogi?
    • Czy słucha radia? Jakie audycje?
    • Jakie programy telewizyjne ogląda?
    • W jakich jest kanałach social media?
    • Jakie materiały / informacje będą interesujące dla grupy docelowej?
    • W jakim kontekście warto się pojawić?

Jak planujemy działania PR? Z kalendarzem. Zaznacz daty, które są ważne dla firmy, np. daty sprawozdań finansowych (jeśli dotyczy), planowania patentów i publikacji naukowych, uczestnictwa w konferencjach lub prezentacjach, wyjazdy służbowe, wydarzenia firmowe, premiery nowych produktów. Każde wydarzenie przeanalizuj pod kątem jego potencjału jako okazji do przekazania informacji o firmie. Dzięki temu zidentyfikujesz aktywności, które najlepiej wykorzystać w komunikacji.

Media mogą Ci pomóc, jeśli…

Odpowiednio się przygotujesz. Powtarzam to jak mantrę, ale tak jest. Efektywna komunikacja z odbiorcami, a także mediami wymaga przygotowania. Wielu firmom wydaje się, że budowanie dobrych relacji z dziennikarzami zapewni im setki pochlebnych publikacji na temat swojej działalności. To nie wygląda w ten sposób. Należy włożyć wysiłek zarówno w planowanie kontaktu z mediami, jak również opracowanie materiałów, jakie otrzymają od firmy. Warto poświęcić czas na wyjaśnienie redaktorom zawiłości swojej działalności, szczególnie w przypadku firm o złożonych modelach biznesowych czy technologiach. Niewłaściwe zrozumienie tych aspektów przez dziennikarza może poskutkować brakiem zainteresowania tematem lub co gorsza, nieprawidłowym lub niedokładnym przedstawieniem działalności firmy, co przyprawia o ból głowy cały zarząd.

Jak przedstawić działalność firmy w przystępny i atrakcyjny sposób?

Opowiedz historię. Często na początku zarząd firmy lub naukowiec, prowadzący pracę badawczą podchodzą do tego z dużym dystansem i niechęcią. Jednak po pierwszych spotkaniach z dziennikarzami zmienia się ich perspektywa i traktują to jako ciekawe doświadczenie. Jeszcze przed skontaktowaniem się z dziennikarzem warto zastanowić się, jak wciągnąć odbiorców w świat swojej firmy, co robisz interesującego, jaki to ma wpływ na innych oraz jaką drogę przeszedłeś, aby być w tym miejscu. Warto też pomyśleć z perspektywy czytelnika: czy chciałbym taką informację przeczytać w ulubionej gazecie? Co daje mi taka wiadomość? Czy jest naprawdę ciekawa?

Jeśli sama myśl o spotkaniu z dziennikarzem wywołuje stres i strach, że powiesz coś niewłaściwego i to zostanie wykorzystane przeciwko Tobie, warto skorzystać ze szkolenia mediowego. Tak naprawdę celem większości reporterów (z pewnymi wyjątkami) nie jest dążenie do tego, aby firma powiedziała coś, czego później będzie żałować, lecz znalezienie ciekawej historii. Podczas szkolenia zdobędziesz wiedzę, jak działają media i czego oczekuje dziennikarz z wywiadu. Tutaj pomoże Ci również dobry PRowiec, który rozmawia z dziennikarzami i wie, co ich interesuje, jakie mają potrzeby redakcyjne.

Branża life science potrzebuje dobrej jakości PR, aby przekazywać rzetelne informacje i uniknąć nieporozumień. PR przynosi wyraźne efekty, jeśli wcześniej odrobisz pracę domową i opracujesz strategię, zaplanujesz długofalowe działania komunikacyjne, zastanowisz się nad głównym przekazem firmy i przygotujesz się do kontaktu z dziennikarzami. Zobaczysz, że za jakiś czas Twoja firma znajdzie się w zupełnie innym miejscu. Wiem to z doświadczenia i obserwacji swoich Klientów.


Autor: Danuta Rolinger-Bednarska – Dyrektor Zarządzająca w Rolinger PR

Specjalizuje się w PR zdrowia, life science i lifestyle.  Od 2012 roku buduje wizerunek placówek medycznych, prowadzi kampanie produktowe firm farmaceutycznych i kosmetycznych, promuje startupy zdrowotne oraz wspiera ekspertów w budowaniu autentycznego i spójnego wizerunku. Specjalizuje się w budowaniu relacji z mediami oraz tworzeniu wartościowych, merytorycznych oraz angażujących treści. Jej misją jest popularyzowanie innowacyjnych rozwiązań, edukacja, jak mądrze z nich korzystać oraz kreowanie mody na zdrowe i świadome życie.


Artykuł przygotowany w ramach projektu ProBio Małopolska

PODZIEL SIĘ