Zdrowie jest w Tobie
Aktywność fizyczna a szczęście

Aktywność fizyczna jest od dawna uznawana jako remedium depresji i stresu i jest często zalecana w celu zapobiegania lub leczenia negatywnych stanów zdrowia psychicznego. A przemęczenie, stres, skumulowane emocje są z kolei ewidentnym hamulcem w naszym rozwoju osobistym. Ogólnie nie mamy czasu dla siebie, jak i nie mamy czasu na aktywności i ruch, które najłatwiej dają upust naszym skumulowanym emocjom. Regularny i systematyczny wysiłek dotlenia nas i pozwala na bieżąco „oczyszczać” nasz organizm z napięć mięśniowych np. ramion i karku.

Weiyun Chen, profesor nadzwyczajny kinezjologii z Uniwersytetu w  Michigan (USA), kilka lat temu chciał się dowiedzieć czy ćwiczenia fizyczne zwiększają pozytywny stan zdrowia psychicznego w taki sam sposób, jak zmniejszają negatywne zdrowie psychiczne.

W tym celu Chen i współautor Zhanjia Zhang, doktorant tegoż uniwersytetu, dokonali przeglądu badań obejmujących informacje na temat zdrowia od tysięcy dorosłych, seniorów, nastolatków, dzieci i osób, które przeżyły raka z kilku krajów.

Jakie wnioski?

„Nasze odkrycia sugerują, że częstotliwość i objętość aktywności fizycznej są podstawowymi czynnikami związanymi z aktywnością fizyczną i szczęściem” – powiedział Chen. „Co ważniejsze, nawet niewielka zmiana aktywności fizycznej powoduje różnicę w szczęściu”.

Ich przegląd badań obserwacyjnych wykazał, że w porównaniu z osobami nieaktywnymi, iloraz szans osób szczęśliwych był o 20, 29 i 52 procent wyższy dla osób, które były niewystarczająco aktywne, odpowiednio aktywne lub bardzo aktywne.

Co z tym robić?

Moją odpowiedzią na to pytanie jest autorski projekt online ZDROWIE JEST W TOBIE, który każdy zrealizuje w swoim domu. Cztery wtorki miesiąca o świcie dostajesz dostęp do 15 minutowego filmiku. Po miesiącu pełnego zaangażowania uczestnik odczuje różnicę w postrzeganiu siebie. Wchodzisz w to?

LINK: https://primadance.pl/zdrowie-jest-w-tobie/.

Celem tego projektu jest uświadomienie, że ruch jest nam bardzo potrzebny. A już szczególnie regularny ruch do muzyki, który daje nam możliwość uwolnienia napięcia mięśniowego szczególnie z pleców i obręczy barkowej, daje możliwość głębszego oddechu i przede wszystkim lepszego samopoczucia i zdrowia.

Czy to wystarczy?

Sam ruch działa wiele, ale to niestety nie wszystko. Na podstawie mojego 20-letniego doświadczenia w komunikowaniu ludzi wypracowałem zasadę 4R – rytm, równowagę, radość i relacje. O co w niej chodzi i dlaczego jest ona taka ważna dla naszego zdrowia?

RYTM. Warto działać w konkretnym rytmie tak, jak warto tańczyć w rytmie.  Jasno stawiać cele sobie i innym, by wiedzieć do czego dążymy. Czasem działamy chaotycznie, bez planu. Albo zakładamy, że instrukcje, które wydajemy np. swoim podwładnym są jasne i wystarczalne, a jednak późniejsze rezultaty (lub ich brak) pokazują, że wcale tak nie jest. Rytm to konkretny plan, a jasny i czytelny komunikat to sposób na egzekwowanie efektów. Sprawdź, czy u Ciebie też tak to działa.

RÓWNOWAGA, czyli balans życiowy. Jeśli za dużo pracujesz, ale za mało odpoczywasz, to cierpi na tym Twoje zdrowie. Fizyczne i psychiczne. Harmonia jest bardzo ważna, bo prędzej czy później Twój organizm upomni się o nią.

RADOŚĆ. To najlepsza metoda motywacji. Czerp przyjemność z tego, co robisz. Ciesz się ze swoich małych kroków, niewielkich sukcesów. Uśmiechaj się przy potknięciach czy porażkach i traktuj je jako naukę do dalszego działania.

RELACJE. Jakie mamy relacje z innymi wynika wprost z naszych relacji z samym/samą sobą. Popraw relacje ze sobą, zacznij się doceniać i bądź wdzięczny za to, kim jesteś i co masz. Zawsze możesz sobie coś zarzucić, coś sobie wytknąć, ale to droga donikąd. Odkryj swoje mocne strony, regularnie doceniaj się za to, co robisz dobrze i na tym buduj swój rozwój i poczucie wartości.

Podsumowując – ruch jest bardzo ważny zarówno w naszym życiu, zdrowiu, tańcu i biznesie. Warto wygospodarować w naszym planie dnia przynajmniej 15 minut na aktywność fizyczną, bo jest ona kluczowym elementem  dłuższego, zdrowszego i szczęśliwszego życia. Osoby, które stawiają na aktywność fizyczną są zdecydowanie bardziej odprężone. Ruch sprzyja koncentracji, dzięki czemu poprawia się wydajność pracy umysłowej. Mózg w wyniku aktywności, zostaje dotleniony, dzięki czemu jego procesy stają się efektywniejsze.

I na koniec najważniejsza sprawa – Zdrowie jest w Tobie. W Twoim umyśle i w Twoim ciele. Jesteś zdrowy, bo chcesz być zdrowy.


Źródła:

  • Zhanjia Zhang, Weiyun Chen. A Systematic Review of the Relationship Between Physical Activity and Happiness. Journal of Happiness Studies, 2018; DOI: 10.1007/s10902-018-9976-0
  • Badanie: prawie 40 proc. Polaków w ogóle nieaktywnych fizycznie – https://kopalniawiedzy.pl/

Autor: Tomasz Rachwalski

Artykuł przygotowany w ramach projektu ProBio Małopolska

PODZIEL SIĘ