Jak promować zdrowie i urodę

Głównym filarem promocji zdrowia jest edukacja. Marki podejmują się wyzwania w skutecznym dotarciu do odbiorców w różnoraki sposób. Jedne straszą i szokują, inne bawią i zaskakują, a jeszcze inne edukują w sposób lifestylowy i stają się stałym partnerem w dbaniu o swoje zdrowie. Również marki kosmetyczne często stawiają na edukację. Zwracają uwagę na świadomy wybór kosmetyków, czytanie składów preparatów, a nie sugerowanie się wyłącznie marketingowym przekazem. Konkurencja jest bardzo duża, szczególnie jest to widoczne w branży kosmetycznej, i każdy chce trafić do swojej grupy docelowej. Jak to zrobić?

Planując komunikację swojej marki z branży zdrowia czy urody pamiętaj, że warto być w kilku kanałach jednocześnie, zarówno online, jak i offline. Jakie warto rozważyć?

Media

Wyobraź sobie, że skrolując Facebooka, czytając ulubioną gazetę, słuchając radio lub  oglądając program w TV, przypadkowo trafiasz na ciekawą informację dotyczącą Twojego zdrowia. Nie szukałbyś jej, bo brak czasu, bo zawsze jest coś ważniejszego lub po prostu nie wiedziałbyś, że na rynku jest nowe rozwiązanie.

Zaletą mediów jest to, że kształtują sposób myślenia swoich odbiorców. Mogą zainspirować, zaciekawić, wyznaczyć kierunek, zmotywować do samodzielnych poszukiwań, nagłośnić problem i trafić do rzeszy zainteresowanych osób. Wykorzystaj to.

Oprócz budowania swojej społeczności, systematycznie wykorzystuj zasięg większych od siebie lub tych, których partnerstwo będzie sprzyjało rozwojowi Twojej marki.

Do kontaktu z mediami warto przygotować eksperta, który w merytoryczny, a jednocześnie przystępny sposób przedstawi problem i rozwiązanie. Edukuj swoich pacjentów od podstaw.

Media społecznościowe

Dzisiaj nie można ich pominąć w planowaniu skutecznej komunikacji. Media społecznościowe pozwalają na bezpośredni kontakt z odbiorcami, dlatego angażuj, buduj relacje, bądź proaktywny. Przed rozpoczęciem działań zastanów się, gdzie powinieneś być: na Facebooku, Instagramie, Snapchacie czy Twitterze, a może Youtube lub LinkedIn? Gdzie są Twoi klienci? Znajdź 2-3 kanały i prowadź je w mistrzowski sposób. Staraj się, aby na każdym kanale były unikalne treści. Kopiowanie treści z jednego kanału na drugi, niech będzie uzasadnionym wyjątkiem, a nie panującą zasadą Twojej komunikacji.

Wykorzystaj formy komunikacji dostępne w mediach społecznościowych, np. na Facebooku grupy zainteresowań, wydarzenia, live. Czasami wydaje się, że w danej branży coś się nie sprawdzi, jednak tak naprawdę nie dowiesz się, dopóki nie sprawdzisz. Eksperymentuj, ale z głową. W mediach społecznościowych bardzo łatwo o sytuacje kryzysowe. Zanim zaczniesz, opracuj plan postępowania w przypadku kryzysu. To pomoże Ci zachować spokój i uniknąć dodatkowych błędów.

Influencerzy

Współpraca z influencerami jest już stałym elementem dbania o widoczność i rozpoznawalność marki. Przede wszystkim wynika to stąd, że odbiorcy chcą słuchać autentycznych i szczerych ludzi, z którymi mogą się utożsamić, którzy są im bliżsi. Dobrze zaplanowana współpraca z influencerem zwiększy rozpoznawalność oraz zaufanie Twojej marki. Z pomocą influencer marketingu możesz opowiedzieć swoją historię, przekazać swoją misję, stworzyć wartościowy content, który będziesz mógł wykorzystać również w swoich kanałach social media i wrócić do nich nie raz.

Eventy

Chodzimy na konferencje czy wydarzenia marketingowe i obserwujemy, jak wielu przedsiębiorców i marketingowców zwraca się w kierunku działań online. Jest w tym dużo racji, pod warunkiem, że potrafimy zrównoważyć obecność marki online i offline. Dla wielu marek obecność na wydarzeniach jest niesamowitą okazją, aby bezpośrednio spotkać się z klientem, wysłuchać jego potrzeb i problemów, zweryfikować swoje założenia, lepiej go poznać.

Dlatego warto szerzyć swoje idee i misję edukacyjną również offline. Pojawienie się na targach, eventach w roli partnera czy sponsora jest okazją do spotkań, rozmów i budowania relacji, które ostatecznie mogą przerodzić się we wspólny projekt i biznes. Pomyśl również o własnych wydarzeniach: konferencjach, warsztatach czy spotkaniach, które będą okazją do lepszego poznania świata Twojej marki.

Obszarów do promocji marki z branży zdrowia i urody jest wiele, jednak kluczowy jest odpowiedni pomysł na komunikację i plan. Nie warto łapać kilku srok za ogon. Na początek wybierz kilka kanałów, a potem systematycznie je rozwijaj. Zwróć uwagę, aby działania były spójne i wynikały z misji i wartości Twojej marki.

* Na podstawie badania „Najważniejsze wartości Polaków” przeprowadzonego przez CBOS, 2017 r.


Autor: Danuta Rolinger-Bednarska – Dyrektor Zarządzająca w Rolinger PR

Specjalizuje się w PR zdrowia, life science i lifestyle. Od 2012 roku buduje wizerunek placówek medycznych, prowadzi kampanie produktowe firm farmaceutycznych i kosmetycznych, promuje startupy zdrowotne oraz wspiera ekspertów w budowaniu autentycznego i spójnego wizerunku. Specjalizuje się w budowaniu relacji z mediami oraz tworzeniu wartościowych, merytorycznych oraz angażujących treści. Jej misją jest popularyzowanie innowacyjnych rozwiązań, edukacja, jak mądrze z nich korzystać oraz kreowanie mody na zdrowe i świadome życie.


Artykuł przygotowany w ramach projektu ProBio Małopolska

PODZIEL SIĘ