PR w branży zdrowie i uroda
Specyfika branży

Każda branża rządzi się własnymi prawami, zdrowotna szczególnie. Ważne jest zrozumienie specyfiki otoczenia produktu lub usługi i pogodzenie interesów właściciela biznesu, ekspertów: lekarzy, fizjoterapeutów, pielęgniarek, odbiorców komunikatu oraz mediów. Są to ważne aspekty w budowaniu przemyślanej i osadzonej w rzeczywistości komunikacji. Będąc właścicielem biznesu, wiesz jaki komunikat powinien wyjść w świat. Jednak czy będzie on ciekawy dla dziennikarza i czytelnika? Jak to zrobić, aby każdy zrealizował swój cel?

Rygorystyczne prawo reklamowe

W Polsce obowiązuje zakaz reklamy świadczeń zdrowotnych (zgodnie z Ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej – Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654) przez podmioty wykonujące działalność leczniczą. Oznacza to, że w świetle obowiązującego prawa lekarze oraz placówki medyczne mogą informować o usługach pod warunkiem, że przekaz informacji nie ma cech reklamy. Rozwiązaniem tego problemu są właśnie działania PR.

Przygotowanie do sytuacji kryzysowej

Zdrowie i sytuacje kryzysowe mają ze sobą (niestety) wiele wspólnego. Po pierwsze, każdemu się wydaje, że w jego przypadku wszystko będzie ok. Po co się badać, przecież dobrze się czuje? Po co przygotowywać się do sytuacji kryzysowej, skoro do tej pory nic się nie wydarzyło? Życie jednak pokazuje, że do kryzysu wizerunku marki wiele nie trzeba. Czasami wystarczy feralne zdjęcie zamieszone w social media, aby wylała się fala krytyki, wręcz hejtu. Nie ma jednej, skutecznej metody eliminacji zagrożeń, można jednak opracować kompleksową strategię działania.

Edukacja otoczenia

Edukacja zdrowotna jest procesem długotrwałym, ale też niezbędnym. Chociaż dla wielu osób dr Google to najpopularniejszy lekarz rodzinny, to warto szukać sposobów by uczyć pacjentów dbać o swoje zdrowie świadomie. Kampanie edukacyjne czy systematyczne tworzenie merytorycznych oraz atrakcyjnych treści pomoże w realizacji misji edukacyjnej. Dlaczego jest to ważne?

Wyobraź sobie, że skrolując Facebooka, czytając ulubioną gazetę, słuchając radio lub  oglądając program w TV, przypadkowo trafiasz na informację o czymś nowym, dla Ciebie ważnym. Nie szukałbyś jej, bo nie wiedziałbyś, że taki produkt w ogóle istnieje lub że rzeczywiście jest skuteczny.

Zaletą mediów jest to, że kształtują sposób myślenia swoich odbiorców. Mogą zainspirować, zaciekawić, zmotywować do samodzielnych poszukiwań. Właśnie dlatego warto dbać o obecność w mediach i edukować swoich pacjentów od podstaw.

Siła rekomendacji

Jak pokazują badania zrealizowane przez IRCenter (w styczeń 2015 r.) najbardziej ufamy rekomendacjom od naszych znajomych. Jednak badanie wskazuje również, że zaufanie do różnorodnych form reklamy jest odmienne w zależności od wieku.

Grupa określana jako dorośli (35–44 lata) wyróżnia się rosnącym zaufaniem do artykułów w prasie. Jeszcze silniej zyskują na znaczeniu w przypadku osób dojrzałych (45–55 lat). Co ciekawe, osoby te są pozytywnie nastawione do programów z produktami lokowanymi. W przypadku grupy 55+  również wzrasta znaczenie prasy. Co ciekawe, osoby te cenią sobie nie tylko artykuły, ale również reklamy, które znajdą w gazetach! (Więcej o badaniu: wirtualnemedia.pl https://bit.ly/2Rp3E69)

Zatem dlaczego nie wykorzystasz rekomendacji mediów?

Pamiętaj tylko, że musisz dbać o przystępny język. Lekarze, naukowcy oraz specjaliści medyczni na co dzień posługując się branżowym żargonem, zapominają, że jest on niezrozumiały dla osób bez wykształcenia medycznego. Zatem jak mówić, aby przekazać informacje w sposób zrozumiały i zgodnie ze swoimi standardami? Tutaj zaczyna się gimnastyka.

Budowanie marki eksperta

Jeśli chcesz zdystansować konkurencję, to PR powinien być ważnym elementem Twojej działalności. Chociaż wiele zależy od samego eksperta: jego wiedzy i doświadczenia, to mimo wszystko ważne są opinie pacjentów na jego temat.

Według badań firmy Nielsen, 90% konsumentów ufa rekomendacjom znajomych, zaś 70% ma zaufanie do opinii zamieszczanych w Internecie. Większość lekarzy nie ma czasu na aktywne działania w tym zakresie. Lepiej powierzyć ten obowiązek profesjonalistom, którzy zadbają o wizerunek eksperta kompleksowo.

Przyciąganie partnerów biznesowych i inwestorów

Obecność w mediach jest jednym ze sposobów zwrócenia uwagi na swój biznes potencjalnych partnerów biznesowych oraz inwestorów. Wszystko zależy od tego, jak zaplanujesz swoje działania PR, do jakich odbiorców chcesz trafić i jakie media potraktujesz priorytetowo. Odpowiednio przygotowując materiały, kontaktując się z wybranymi dziennikarzami, możesz osiągnąć swój cel.

Do świadomości klientów przebiją się ci, którzy pamiętają, że odpowiednia komunikacja i budowanie relacji pomaga zwiększyć rozpoznawalność firmy. Ważne jest, aby zagospodarować kilka kanałów: media tradycyjne, media społecznościowe, blogosferę, i prowadzić systematyczne działania. Wtedy komunikacja staje się wyróżnikiem marki, co wpływa nie tylko na większą widoczność, ale również przekłada się na wzrost zaufania odbiorców.


Autor: Danuta Rolinger-Bednarska – Dyrektor Zarządzająca w Rolinger PR

Specjalizuje się w PR zdrowia, life science i lifestyle. Od 2012 roku buduje wizerunek placówek medycznych, prowadzi kampanie produktowe firm farmaceutycznych i kosmetycznych, promuje startupy zdrowotne oraz wspiera ekspertów w budowaniu autentycznego i spójnego wizerunku. Specjalizuje się w budowaniu relacji z mediami oraz tworzeniu wartościowych, merytorycznych oraz angażujących treści. Jej misją jest popularyzowanie innowacyjnych rozwiązań, edukacja, jak mądrze z nich korzystać oraz kreowanie mody na zdrowe i świadome życie.

Artykuł przygotowany w ramach projektu ProBio Małopolska

PODZIEL SIĘ